Followers

Thursday, June 28, 2012

Kata-Kata Kecil Yang Membawa Maksud Yang Besar


1. Terima kasih.
Oleh kerana setiap dari kita ini mahu berasa diri dihargai, kata-kata penghargaan akan membuatkan hati rasa hidup dan dihargai. Perkataan seperti - Terima kasih, saya menghargai diri awak, saya rasa berterima kasih pada awak – kata-kata ini adalah makanan kepada jiwa.


2. Saya maafkan awak.
Kita semua melakukan kesilapan dalam hidup. Tanpa disedari atau tanpa niat, kita mungkin melukakan hati kawan-kawan, anak-anak, rakan sekerja dan orang lain. Kata-kata kemaafan menyembuhkan luka di hati dengan membuang beban rasa bersalah yang melumpuhkan diri.


3. Saya sayangkan awak.
Barangkali mungkin pernyataan yang terbesar dalam kalangan yang lain, tiada bandingan untuk: “Saya sayangkan awak”. Kata-kata ini membongkar pemberian Ilahi yang paling fitrah, paling murni, paling suci terhadap manusia: kasih sayang. Hanya satu perkara sahaja yang boleh mengatasi kata-kata “Saya sayangkan awak”, iaitu dengan menunjukkan kasih sayang melalui perbuatan.

4. Saya sudah salah.
Beberapa kata-kata mempunyai kuasa untuk menyalakan sinar kemaafan, seperti pengakuan berani dan tidak mementingkan diri sendiri terhadap kesalahan diri. Apabila kita terluka, kita tahu bahawasa perkara yang telah lepas tidak boleh lagi diubah; namun pengakuan diri terhadap segala keperitan yang telah terjadi kerananya menjadi titik tolak ke arah masa depan yang lebih baik.

5. Awak cantik.
Apabila kita terasa diri tidak cantik, hodoh luaran atau dalaman, ianya amat bermakna apabila kita mendengar masih ada orang yang menganggap kita cantik.

6. Tak apa.
Apabila kita risau, terluka, runsing atau takut, kata-kata sokongan ini membantu membawa ketenangan kepada fikiran. Jika anda pernah menangis dalam dakapan rakan atau kawan anda, anda pasti tahu betapa rasanya untuk ada seseorang yang menyatakan pada anda bahawa segalanya pasti akan jadi baik.

7. Saya faham.
Sudah menjadi fitrah manusia untuk cuba memahami, maka tiadalah yang lebih mengecewakan daripada rasa diri disalah faham. Dalam masa kita terasa keseorangan, disalah fahami atau terasing dalam pendapat diri; seorang sahabat yang memahami adalah sangat-sangat dihargai. Kita tidak semestinya memerlukan orang lain untuk bersetuju dengan pandangan kita, tetapi kita perlu seseorang yang boleh mengatakan, “Saya faham. Saya mula nampak apa yang awak katakan. Saya faham maksud awak.”

8. Awak selamat.
Apabila kita terasa lemah dan takut, kata-kata ini mempunyai kuasa untuk mengembalikan rasa selamat dan perlindungan yang kita perlukan. Ketakutan boleh jadi penyakit pada minda, tetapi kata-kata selamat ini adalah sebahagian daripada penawarnya.

9. Saya mengagumi awak.
Adanya orang yang memandang tinggi pada anda, berfikir tingginya anda, atau terispirasi untuk menurut jejak langkah anda adalah sesuatu yang sangat memberi motivasi. Kata-kata kekaguman adalah memberi semangat, kerana ianya memberi rasa diri kita penting dengan mengingatkan kita bahawa kita memberi kesan kepada yang lain.

10. Saya sokong awak.
Apabila membuat keputusan yang sukar, yang mungkin atau mungkin tidak yang terbaik, ianya sangat bermakna untuk tahu bahawa ada orang bersama anda walau apa pun. Kenyataan seperti, “Saya bersama awak” dan “Saya sokong awak” memberi kita perangsang untuk bergerak ke depan dengan lebih berani.

11. Awak boleh lakukannya.
Apabila anda terfikir untuk berputus asa atau sedang melawan rasa sangsi pada diri, kata-kata perangsang boleh memberi makna yang cukup bererti pada anda. Macam ada sesuatu berkenaan mengetahui bahawa ada orang lain yang percaya pada anda yang menyuburkan semula kepercayaan pada diri anda yang sepatutnya anda ada.

12. Awaklah orangnya.
Kata-kata ini mengatakan saya pilih awak, awaklah orangnya untuk saya, awak istimewa. Tidak banyak perkara yang mengatasi perasaan yang terbit apabila mengetahui bahawa anda berada dalam kedudukan yang istimewa pada seseorang.

13. Ini semuanya untuk awak.
Kebanyakan hari-hari dalam hidup bukan semuanya kita lakukan untuk diri kita, tetapi kita tidak akan lupa hari-hari yang sememangnya untuk kita. Masa-masa seperti harijadi, perkahwinan dan hari graduasi; kita sangat-sangat merasakan bahawa ianya adalah hari-hari teristimewa buat kita. Ianya sangat mengembirakan untuk mempunyai rakan-rakan yang tidak mementingkan diri yang membenarkan hari-hari istimewa anda untuk menjadi 100% semuanya tentang diri anda.

14. Saya ada di sini untuk awak.
Jika perlu teman untuk menangis, anda tahu betapa berkuasanya kata-kata ini. Ianya mengingatkan kita bahawa kita tidak sendirian, bahawa ada orang untuk membantu kita mengharungi kesakitan, kehilangan, kelukaan dan segala kesukaran hidup. Orang yang nampak seperti hidup mereka berjaya pun memerlukan seseorang yang boleh dipercayai di samping mereka.

15. Kerja yang hebat.
Tahniah. Kerja yang hebat. Kerja yang sempurna. Sama ada kita akui atau tidak, kebanyakan kita seronok dengan pengikirafan dari mereka yang lain terhadap usaha-usaha kita. Kata-kata pengiktirafan dan puju-pujian menggerakkan kita untuk berbuat lebih lagi, berkerja lebih kuat dan memberi rasa harga diri.

16. Saya rindu awak.
Kita tidak mampu untuk sentiasa berada bersama dengan orang-orang yang kita sayangi dan cintai, namun ianya sangat bermakna untuk mengetahui diri kita dirindui semasa ketiadaan kita. Ini adalah satu cara untuk menyatakan, saya sayangkan kehadiran diri awak dan saya tidak mampu lagi menanti saat untuk kita bersama lagi.

17. Awak penting.
Kita semua mahu rasa diri kita penting buat seseorang atau sesuatu selain dari diri kita. Mendengar yang diri kita dihargai oleh orang lain, terutama pada masa anda terasa diri tidak berguna atau tidak penting, adalah sangat istimewa.

18. Maafkan saya.
Apabila hati sakit, permintaan maaf yang ikhlas membuka ruang untuk kemaafan dan berbaik semula. Saya minta maaf, tolonglah maafkan saya, saya mohon kemaafan – semua kata-kata ini menunjukkan pengakuan terhadap kerosakan yang dilakukan dan kemahuan untuk mengurangkan sakitnya.

p/s:ingatlah, orang tidak tahu bagaimana perasaan kita sehinggalah kita menyatakannya, jangan anggap mereka tahu. Selamat menjalani hari anda ...

Thanx for reading!

Wednesday, June 27, 2012

Terima Kasih Allah

Terima kasih Allah kerana menyedarkan aku,
sebelum aku hanyut dibawa kealpaan dunia,

Terima kasih Allah kerana memberi ruang untuk aku,
sebelum aku dihimpit kesempitan hidup,

Terima kasih Allah kerana 'jatuhkan' aku,
 sebelum aku berlari meninggalkanMu,

Terima kasih Allah kerana memberi perhatian kepadaku,
sebelum aku beralih arah dariMu,

Terima kasih Allah kerana memberi aku nikmat 'jatuh',
sebelum aku menikmati nikmat yang lagha.

Timbul nukilan kecil dari hati Baie sebelum Baie lelapkan mata

p/s: Baie bersyukur kerana mempunyai Allah S.W.T ...

Thanx for reading!

Saturday, June 23, 2012

Mengenal Antara Sahabat dan Kawan

Baie nak berkongsi sedikit tentang mengenal antara sahabat dan kawan ... Tahu kenapa, sebab Baie sendiri sedang mengalami perkara ni ... Mudah ja kita nak kenal mana sahabat mana kawan ... Sahabat ni sukar dicari ... Kawan? mudah!... sesiapa pun boleh menjadi kawan ... Baie akui, Baie banyak kawan, banyak sangat ...Sahabat? Ya! ... ada .. sekarang baru Baie jumpa betul-betul sahabat ... Kenapa Baie akui begitu??? Nak tahu? Ok, macam ni, Baie akui, sekarang Baie sedang 'jatuh', maksudnya, Baie sedang berada di bawah ... Tak selamanya kita berada di atas ... Semasa Baie berada di bawah ni lah, Baie kenal mana sahabat mana kawan ... Semuanya berpunca kerana duit ... Duit merosakkan hubungan ... Masa kita ada duit, berlambak kawan datang ... Masa tiada duit, hanya sahabat datang membantu ... Ya Baie ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada sahabat Baie ... Sahabat Baie inilah yang menolong Baie masa Baie susah dan juga senang ... Memang sampai mati pun tak akan terbalas budi sahabat Baie ... Baie hanya mampun berikan doa kepada sahabat Baie ...Inilah apa yang Baie rasa tentang hidup mempunyai sahabat dan kawan ... Tapi tak mengapa setiap orang ada kelemahan dan kelebihan ... Ini Baie jadikan sebagai pengajaran kepada Baie ...Baie tahu ada hikmah semuanya ... Allah s.w.t mengetahui perkara yang lebih baik untuk Baie ... Terima kasih Ya Allah kerana memberi dugaan kepada Baie ... Korang macam mana? pernah lalui tak? hihi ... Baie harap korang mampu berfikir yang terbaik dalam hidup .. Baie ni minat jadi kaunselor ni .. Lari topik! ... hehe .. Sampai sini saja, sebelum bertemu lagi ...

p/s : Berkawan biar beribu, bercinta biar satu ... Mengenal semuanya perlu, esok hari kita tahu ... )

Thanx for reading!

Wednesday, June 20, 2012

Oh Tuhan

Oh Tuhan ... aku tahu apa yang terbaik Engkau berikan pada aku ... Sesungguhnya, Engkau mengetahui segalanya ... Apa yang Engkau berikan padaku, aku terima dengan hati yang terbuka ... Segala dugaan yang datang bertimpa-timpa ni, aku kuatkan semangat lalui dugaan ni, hanya kerana mu Ya Allah ... DariMu aku datang, kepadaMu aku kembali ... Engkau berhak keatasku ....

p/s : Baie doakan sesiapa sahaja yang mendapat dugaan hidup, moga anda semua termasuk Baie sendiri, dipermudahkan urusan hidup di dunia dan akhirat ... amin

Thanx for reading!