Followers

Monday, December 26, 2011

Here I Come!...

Baie nak p mana???...hihih...ok, Hari rabu ni 28/12/2011 jam 12.00 tengahari, Baie akan bertolak ke Shah Alam...Sampai sana Baie akan lepak di rumah pak cik Baie di Shah Alam Seksyen 20...ok..Bukan sekadar lepak, ada hal jugak la nak diuruskan disana...Habis ja urusan selesai, Baie akan keluar jalan-jalan dan melepak disana..Mungkin Baie akan turun ke KL / Klang / Selayang / Sg.Besi...Seminggu kot lepak sana..sakan eh!..Jadi sesiapa yang ada di sana, jom kita jumpa dan mengeteh dulu..apa macam???..jom la...hihi..Orait..Nanti Baie sambung lagi ya..

(p/s: Cuti hujung tahun sambil sambut Tahun Baru! ;P)

Thanx for reading!

Friday, December 23, 2011

Serius

Apa maksud Baie ni?..Serius??ya...perkara ini sangat serius..dan ia merupakan masalah yang sangat besar dalam hidup Baie..Baie perlu hadapi perkara ni..Harap korang tolong doakan segalanya selamat..Amin..terima kasih..

(p/s: Jumpa lagi...)

Thanx for reading!

Thursday, August 25, 2011

SELAMAT HARI RAYA DAN HARI KEMERDEKAAN

(p/s:dalam kegembiraan, ingat la jugak kepada orang yang susah dan tidak berkemampuan..)

Thanx for reading!

Wednesday, August 24, 2011

Cuba Penuhi

Baie akan cuba penuhi minggu ini!!!...Ada banyak cerita!!!...hehe..semangat nampak...ok, Baie akan cuba buat..tunggu...

(p/s:err...dah beli bju raya?puasa penuh x? :p )

Thanx for reading!

Thursday, August 18, 2011

Boleh Tak Tangguh Sekali Lagi?

Boleh?Kepada pembaca yang mengikuti blog Baie, minta maaf sekali lagi kerana Baie tidak dapat memasukkan cerita mengenai orang-orang yang membuat permintaan,ini kerana Baie sedang risau dan sangatlah risau disebabkan tok Baie yang berada Selayang sedang sakit.Semalam dimasukkan ke hospital...Ada tanda-tanda strok...Tadah tangan sebentar,"Ya Allah, jauhilah kami semua dari segala bencana yang tidak diduga serta berilah kami kesihatan tubuh badan yang baik, dan engkau sembuhkanlah tok Baie.Amin Ya Robbal Alamin"...Maaf sekali lagi... :(

(p/s:Sayang tok!)

Thanx for reading!

Tuesday, August 16, 2011

Insomnia


Adakah Baie menghidap penyakit insomnia?Untuk pengetahuan anda, insomnia ni adalah penyakit yang susah nak tidur pada waktu malam dan Baie sedang menghadapinya!...Oh no...Baie mula sedar yang Baie susah nak tidur pada waktu malam adalah sejak bermulanya Ramadhan...Tahu tak macam mana susah nak tidur???Macam ni, jika Baie baring pun, mata pejam tapi masih tidak boleh tidur, selepas tu, otak plak selalu fikir menda apa ntah sampai susah nak tidur.Bayangkan, bila dah tak boleh tidur, buka mata ja, mata berat untuk tidur, tapi masih tak boleh tidur!..Dua malam berturut-turut Baie mengambil ubat untuk tidur...Sedar tak sedar jam 5 pagi.Semalam tidur jam 4 pagi..haha..adeh..Walaupun ada yang menghantar sms kat Baie, Baie tak balas, sebab Baie nak paksa untuk tidur!..Kat opis Baie asyik tertidur ja atas meja, nasib la dapat bos yang baik.Sekitar jam 11 pagi mesti tertidur.haha..Baie ada jugak "search google" , ada artikel mengatakan Insomnia ni terjadi akibat tekanan kerja...Tekanan kerja???Baie rasa Baie tiada tekanan kerja kat opis ni, rasanya, kt opis ni memang best.Maybe Baie selalu fikir perkara-perkara yang akan datang kot.Sebab tu susah nak tidur malam.Baie hari ini, nak update cita tentang yang Baie janji minggu lepas tu, tapi rasa mengantuk plak.. :( ZZZzzzzzzzZZZz

(p/s:lusa Baie update, Rabu cuti Nuzul Al-Quran)

Thanx for reading!

Saturday, August 13, 2011

Sabar Sat

Sabar sat na...Baie tengah kalut a.k.a huru hara sikit sekarang..haha..Paham-paham la Baie sedikit sibuk...Dalam kesibukan tu Baie akan menunaikan permintaan dari kalangan orang-orang yang melakukan permintaan terhadap Baie..Buat masa sekarang lebih kurang akan diupdate dalam masa 2 hari atau 3 hari lagi...Yela nak susun ayat, kang dah penat-penat minta suh masukkan dalam blog, kena lak ayat-ayat yang setempeng! (p/s:setempeng??apa tu?tempeng ka?haha) marah Baie lak..hehehe..Kepada orang-orang tersebut, sabar kejap ye, maybe next week akan diupdate cerita tentang anda, dan Baie akan masukkan gambar korang sekali..hehe..nak masuk kan dalam blog Baie, boleh???Izinkan Baie masukkan gambar, ok?..(p/s:jangan risau, no telefon anda tidak akan disiarkan)haha...kan nak masukkan dalam blog baie kan, bila Baie cakap nak masukkan gambar, jangan tetiba cakap nak undur ciri lak..memang Baie tak akan layan da "surrender" anda :p, terlajak parking kereta boleh diundur dan parking betul-betul, terlajak terjun dalam laut, alamatnya memang akan masuk dalam laut..hahaha..Orait..Kenapa Baie tak update masa Baie cuti bekerja?

(p/s:Berukband tu dah kena potong,wakakaka..Lagi bagus dipotong kerana akan melalaikan orang lain dari menumpukan sesuatu yang lebih penting, kerana apa, kerana asyik bermuka buku ja...:p)

Thanx for reading!

Friday, August 12, 2011

Lelaki Yang Diheret Oleh Wanita Ke Neraka

Terdapat 4 golongan lelaki yang diheret oleh kaum wanita ke neraka,mereka adalah:

1. AYAHNYA....

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak perempuan di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuan tidak menutup Aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberikan kemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke Neraka Oleh anaknya.


2. SUAMINYA....

Apabila suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat,memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan Mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim, solatnya tidak pernah bertangguh, puasanya tidak tinggal, maka dia akan turut diheret oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.


3. ABANG-ABANGNYA....

Apabila ayahnya sudah tiada, bertanggungjawap menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya dan saudara lelakinya.Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiarkan melencong dari ajaran Islam, tunggulah heretan adiknya di akhirat kelak.


4. ANAK-ANAK LELAKINYA....

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram disisi Islam. Bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah,mengata dan sebagainya maka anak itu akan sisoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Maka nantikan heretan ibunya ke Neraka.


(p/s:Semoga kaum Adam menjadi pemimpin yang baik.Besar sungguh tanggungjawab seorang lelaki.) kredit to OhIslam


Thanx for reading!

Tuesday, August 9, 2011

Kenapa?

Sedang Baie membelek muka buku aka facebook, jari Baie terklik pada satu gambar dan isinya yang sangat berguna..Terima kasih diucapkan kerana mengingati antara 1 sama lain untuk semua..ni yang Baie baca tu...Korang baca la sampai habis taw.. :)

ALLAH KENAPA AKU DALAM NERAKA ???

Tuhan, kenapa aku masih berada di sini? Bukankah aku dahulu selalu bersedekah di masjid-masjid? Bukankah aku dahulu sentiasa membantu sahabat-sahabatku yang kesusahan? Bukankah aku dahulu sentiasa memberi peringatan kepada sahabat-sahabatku? Kenapa aku masih ada di Neraka-Mu ini?

Tuhan, mana pergi amalan-amalan baik yang aku lakukan dahulu? Tidakkah aku telah menggunakan kudratku untuk jalan dakwah? Oh Tuhan. Dengarlah rintihan aku ini.

(Tiba-tiba)

Tangannya terangkat dan berkata, "Aku dahulu memasukkan duit ke dalam tabung kerana aku inginkan pujian sahabat-sahabatku terutamanya mereka yang berlainan jantina denganku."

Kakinya tiba-tiba bersuara,'aku berjalan pergi berdakwah semata-mata ingin menonjolkan diriku di hadapan orang lain bahawa aku ini seorang yang Alim dan Soleh. Aku ingin manusia melihat betapa aku ini hebat berdakwah dan kaya dengan ilmu agama.'

Mulutnya tiba-tiba menyanggah, 'ah, kau ni. Kononnya mulut kau ini kau gunakan untuk mengingatkan sahabat-sahabat kau, tetapi hakikatnya kau tidak mengamalkannya! Kau suruh orang jauhi zina tetapi kau dengan mudah ber'chit chat' dengan teman-temanmu yang berlainan jantina dan bercakap perkara-perkara yang tidak sepatutnya! Kau suruh orang bersedekah dan berbuat baik, tetapi diri kau? Pernah kau cerminkan diri kau? berapa banyak harta kau yang kau laburkan untuk Akhirat? dan berapa peratus nilai keihklasanmu di dalamnya?

Telinga yang hanya mendengar dari tadi turut tidak melepaskan peluang.'Hey hey, nanti dulu. Kau jangan lupa, telinga kau ni, kau gunakan untuk apa? Ingat tidak pada suatu ketika dahulu, kau menggunakannya untuk mendengar lembut suara si dia yang bukan muhrim mu? Apa kau sudah lupa ketika nafsu kau sudah menewaskan akal dan Iman mu, kau asyik dalam kecintaan kau pada dia yang tidak halal bagimu? Apa kau ingat semua ini bukan dosa? Mana perginya tazkirah yang kau beri dahulu kepada teman-temanmu? Apa yang kau ingatkan mereka? Sudah lupa? Kau mengatakan La Takrabu Zina. Punya kau bersemangat memberi ceramah mengenai bahaya pujuk rayu Syaitan, tetapi mengapa kau yang tertewas dengan pujuk rayu si Durjana tu?

Hati yang kehitam hitaman tiba-tiba mencelah, "itulah kau manusia. Sudah kerugian kau di sini bukan? Bukankah Guru-guru mu sentiasa berpesan, pastikan kau lakukan sesuatu dengan niat yang ikhlas. Bukankah kau sudah tahu benar segala amalan tanpa niat yang ikhlas umpama buih di lautan. Segala kebaikanmu itu habis hancur berkecai. Dahulu bila kau dianugerahkan dengan nikmat yang banyak, kau lupa diri.

Kau sombong! Keihklasanmu lenyap sekelip mata. Syukur mu kian menipis. Bongkak mu kian meninggi. Apa kau sudah lupa hakikatnya kau cuma manusia lemah ciptaan Si Maha Besar? Bukankah sifat sombong hanya milik mutlak Allah? Kau tahu bukan si durjana Iblis dihalau dari Syurga kerana kesombongannya? Si Firauan binasa kerana bongkaknya? Si namrud dihina kerana takburnya? Jadi kenapa kau tidak belajar dari pengajaran ini?

Betapa dirimu rugi hari ini wahai manusia. Andai didunia dahulu kau mengamalkan ilmumu, pasti kau bahagia sekarang. Tetapi, seperti kau tahu, There is no turn Back! Sekarang rasailah azab dari Allah ini bersama - sama dengan kami," kata si iblis dan kaumnya.

Tiba-tiba tersedarku dari mimpi. Astarfirullah. Saat itu, terbayang-bayang difikiranku akan Surah Yassin ayat 65 :

"Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa Yang mereka telah usahakan."

Ya Allah, lindungilah kami dari melakukan apa yang Kau larangi dan dekatkanlah kami dengan amalan-amalan yang Kau redhai.

Baguskan??

(p/s:Tunggu apa lagi???) kredit to Jkkk Fan Club

Thanx for reading!

Rezeki


Rezeki???Baie berpendapat rezeki yang kita peroleh ada dua cara..Yang pertama mendapat rezeki dari Allah s.w.t secara berusaha, dan kedua peroleh dari Allah s.w.t juga tetapi rezeki yang diberi untuk menguji, sejauh mana tahap kesyukuran kita pada Dia mahupun, sejauh mana kita lalai atas nikmat rezeki tersebut...Ingatlah, pada zaman sekarang, rezeki seseorang tidak diduga dapat...Maybe sekarang dia jatuh teruk, tapi lepas tu, Dia bagi rezeki untuk tolong..Dan maybe sekarang tengah senang lepas tu, tiba-tiba jatuh teruk..Em..dah banyak dah keadaan macam tu terjadi bukan...Kenyataan tu..(p/s:apsal Baie serius ni??) hahahaha...Tak da la, Baie juga menunggu rezeki Baie... :) Baie tidak kisah walaupun orang lain mendapat rezeki yang melimpah ruah, maybe sekerang masa dia...Baie belum lagi taupun kita tahukan, Allah s.w.t suka menguji, sampai mana kita mampu menahan ujian tersebut...Bukan senang kita nak dapat ujian dariNya...Orang yang mendapat ujian dariNya adalah orang yang sangat beruntung, kerana Allah s.w.t telah memberi perhatian kepada dia..Untungnya..MasyaAllah...Berbalik kepada rezeki tadi, Baie percaya rezeki Baie akan tiba juga walaupun lambat...Sabar itu lebih penting dari segalanya...Baie agak sentimental pada jam 1 pagi ni,hihi..Korang layan je la..:)

(p/s: Suka melihat kejayaan kawan-kawan, harap sentiasa bersyukur dan jangan lupa diri)

Thanx for reading!

Monday, August 8, 2011

Betapa Bersihnya Haiwan Bernama Kucing



Assalamualaikum...Kali ini Baie nak berkongsi tentang haiwan yang bernama kucing.Ini kerana Baie dan keluarga membela kucing yang pada suatu ketika hampir 20ekor kucing.Sekarang masih ada lebih kurang 12ekor,yang selebihnya hilang dan mati.Ini serba sedikit Baie sediakan untuk semua pembaca :

Kucing. Sejenis binatang karnivor yang jinak yang dikategorikan sebagai haiwan peliharaan rumah yang terkenal di dunia. Haiwan ini sering disalahfahamkan oleh manusia dengan menuduh mereka pengotor dan lain-lain tanggapan negatif. Walhal, kucing merupakan haiwan terbersih di dunia berdasarkan beberapa kajian yang pernah dijalankan oleh pakar-pakar haiwan.

Mungkin anda semua pernah dengar rungutan pembela haiwan ini tentang masalah buang air di merata-rata tempat. Ini berlaku kerana sejak kecil haiwan ini tidak diajar membuang air di tempat sepatutnya seperti bekas pasir untuknya. Kucing ini adalah haiwan istimewa kerana ia sanggup menahan sedaya upaya kerana tiada tempat untuknya membuang air. Selagi ia boleh menahan, ia akan menahan. Jika kucing anda buang air di merata-rata di dalam rumah anda, janganlah anda memarahinya kerana perbuatannya itu adalah gara-gara tindakan anda yang tidak melaksanakan tanggungjawab anda sebagai pemiliknya.

Kucing sering dituduh sebagai penyebab utama penyakit lelah kerana bulunya yang sering luruh dan berterbangan di udara. Sebenarnya penyakit lelah itu berpunca dari bakteria toxoplasma yang hanya hinggap menjangkiti haiwan yang kotor seperti anjing dan babi. Hanya sedikit peratusan bakteria jenis ini menjangkiti kucing. Bakteria ini juga berada pada sayur-sayuran yang tidak dicuci dengan bersih,tangan yang kotor dan daging yang tidak cukup masak.

Betapa Sucinya Kucing

Betapa suci dan mulianya kucing hinggakan ianya dibela oleh pemimpin agung alam ini, Nabi Muhammad S.A.W. Baginda mempunyai seekor kucing yang diberi nama Mueeza yang amat baginda sayangi. Baginda pernah ingin mengambil jubah yang mana Mueeza tidur di atasnya. Baginda sanggup memotong jubahnya kerana tidak mahu menggangu Mueeza terbangun dari tidur. MasyaAllah... Manusia paling mulia menghormati seekor kucing seperti ahli keluarganya sendiri. Tapi beginikah sikap kita?

Baie akui sangatlah sedih apabila setiap kali ada video di Facebook perihal manusia menyeksa binatang. Mengalir air mata aku melihat kekejaman manusia yang diberi akal yang sempurna tapi berkelakuan lebih teruk dari binatang.

Dari Abdullah r.a katanya,Rasulullah s.a.w telah bersabda :

“Seorang wanita telah diseksa Allah pada hari kiamat lantaran dia mengurung seekor kucing sehingga kucing itu mati. Kerana itu Allah memasukkannya ke dalam neraka. Kucing itu dikurungnya tanpa diberi makan dan minum dan tidak pula dilepaskannya supaya ia dapat menangkap makanannya yang terdapat dibumi”.


Setiap kali baginda menerima tetamu, baginda akan mengendong Mueeza dan meletakkannya di atas riba. Sebagai balasan kepada baginda, Mueeza akan menundukkan kepala apabila Rasulullah pulang ke rumah sebagai tanda hormat dan baginda akan membalas dengan menggosok lembut badan Mueeza.

Jangan kita anggap air yang telah diminum oleh kucing adalah najis dan haram digunakan apatah lagi untuk diminum. Air yang telah diminum oleh kucing boleh dibuat air wudhu kerana ianya dianggap masih air suci.


Fakta-fakta ilmiah keistimewaan pada KUCING

Fakta pertama: Pada kulit kucing terdapat otot yang berfungsi untuk menolak telur bakteria. Otot kucing itu juga dapat menyesuaikan dengan sentuhan otot manusia.

Permukaan lidah kucing tertutupi oleh berbagai benjolan kecil yang runcing, benjolan ini bengkok mengerucut seperti kikir atau gergaji. Bentuk ini sangat berguna untuk membersihkan kulit. Ketika kucing minum, tidak ada setetes pun cairan yang jatuh dari lidahnya.

Sedangkan lidah kucing sendiri merupakan alat pembersih yang paling canggih, permukaannya yang kasar dapat membuang bulu-bulu mati dan membersihkan bulu-bulu yang tersisa di badannya.

Fakta kedua: Telah dilakukan berbagai penelitian terhadap kucing dan berbagai perbezaan usia, perbezaan posisi kulit, punggung, bahagian dalam telapak kaki, pelindung mulut, dan ekor.

Pada bahagian-bahagian tersebut dilakukan pengambilan sample dengan usapan.Di samping itu, dilakukan juga penanaman kuman pada bagian-bagian khusus. Terus diambil juga cairan khusus yang ada pada dinding dalam mulut dan lidahnya.

Hasil yang diketahui ialah :

  • Hasil yang diambil dari kulit luar tenyata negatif berkuman, meskipun dilakukan berulang-ulang.
  • Perbandingan yang ditanamkan kuman memberikan hasil negatif sekitar 80% jika dilihat dari cairan yang diambil dari dinding mulut.
  • Cairan yang diambil dari permukaan lidah juga memberikan hasil negatif berkuman.
  • Sekalinya ada kuman yang ditemukan saat proses penelitian, kuman itu masuk kelompok kuman yang dianggap sebagai kuman biasa yang berkembang pada tubuh manusia dalam jumlah yang terbatas seperti, enterobacter, streptococcus, dan taphylococcus. Jumlahnya kurang dan 50 ribu pertumbuhan.
  • Tidak ditemukan kelompok kuman yang beragam.

Berbagai sumber yang dapat dipercaya dan hasil penelitian laboratorium menyimpulkan bahwa kucing tidak memiliki kuman dan mikroba. Liurnya bersih dan membersihkan.

Fakta ketiga: Dan hasil penelitian kedoktoran dan percubaan yang telah di lakukan di laboratorium haiwan, ditemukan bahawa badan kucing bersih secara keseluruhan. Ia lebih bersih dari manusia.

Bahkan di zaman dahulu kucing dipakai untuk terapi. Dengkuran kucing yang 50Hz baik buat kesihatan, selain itu membelai kucing juga boleh mengurangkan stress

Maklum balas Doktor Doktor yang Bergelut dalam Bidang Kuman

Menurut Dr. George Maqshud, ketua laboratorium di klinik Haiwan Baitharah, jarang sekali ditemukan adanya kuman pada lidah kucing. Jika kuman itu ada, maka kucing itu akan sakit.

Dr. Gen Gustafsirl menemukan bahawa kuman yang paling banyak terdapat pada anjing, selanjutnya manusia 1/4 anjing, sedangkan kucing 1/2 manusia. Doktor haiwan di klinik haiwan Damaskus, Sa’id Rafah menegaskan bahawa kucing memiliki enzim pembersih yang bemama lysozyme.Kucing tidak suka air kerana air merupakan tempat yang sangat subur untuk pertumbuhan bakteria, seperti pada kawasan air (lumpur, genangan hujan, dll). Kucing juga sangat menjaga kestabilan kehangatan tubuhnya. Ia tidak banyak berjemur dan tidak dekat-dekat dengan air. Tujuannya agar bakteri tidak berpindah kepadanya. Inilah yang menjadi faktor tidak adanya kuman pada tubuh kucing.

Sisa makanan kucing hukumnya suci

Hadis Kabsyah binti Ka’b bin Malik menceritakan bahawa Abu Qatadah, mertua Kabsyah, masuk ke rumahnya lalu ia menuangkan air untuk wudhu.
Pada saat itu, datang seekor kucing yang ingin minum. Lantas ia menuangkan air di bejana sampai kucing itu minum.

Kabsyah berkata, “Perhatikanlah.

Abu Qatadah berkata, “Apakah kamu hairan?

Ia menjawab, “Ya.

Lalu, Abu Qatadah berkata bahwa Nabi SAW pernah bersabda, “Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang rumahan),”. (HR At-Tirmidzi, An-Nasa’i, Abu Dawud, dan Ibnu Majah).

Diriwayatkan dan Ali bin Al-Hasan, dan Anas yang menceritakan bahwa Nabi Saw pergi ke Bathhan suatu daerah di Madinah.

Lalu, beliau berkata, “Ya Anas, tuangkan air wudhu untukku ke dalam bejana.

Lalu, Anas menuangkan air. Ketika sudah selesai, Nabi menuju bejana. Namun, seekor kucing datang dan menjilati bejana. Melihat itu, Nabi berhenti sampai kucing tersebut berhenti minum lalu berwudhu.

Nabi ditanya mengenai kejadian tersebut, beliau menjawab, “Ya Anas, kucing termasuk perhiasan rumah tangga, ia tidak dikotori sesuatu, bahkan tidak ada najis.

Diriwayatkan dari Dawud bin Shalih At-Tammar dan ibunya yang menerangkan bahawa budaknya memberikan Aisyah semangkuk bubur. Namun, ketika ia sampai di rumah Aisyah, tenyata Aisyah sedang shalat. Lalu, ia memberikan isyarat untuk menaruhnya.

Sayangnya, setelah Aisyah menyelesaikan shalat, ia lupa ada bubur. Datanglah seekor kucing, lalu memakan sedikit bubur tersebut. Ketika ia melihat bubur tersebut dimakan kucing, Aisyah lalu membersihkan bahagian yang disentuh kucing, dan Aisyah memakannya.

Rasulullah Saw bersabda, “Ia tidak najis. Ia binatang yang berkeliling.” Aisyah pernah melihat Rasulullah Saw berwudhu dari sisa jilatan kucing. (HR AlBaihaqi, Abd Al-Razzaq, dan Al-Daruquthni)

Hadis ini diriwayatkari Malik, Ahmad, dan Imam hadis yang lain. Oleh kerana itu, kucing adalah binatang, yang badan, keringat, bekas dari sisa makanannya suci.

Kesimpulannya, mengapa kita bersikap begitu buruk dan kejam terhadap haiwan kesayangan Rasulullah ini? Tidakkah mereka layak untuk menumpang kasih sayang manusia? Tepuk dada, tanya minda, muhasabah diri. Fikir-fikirkanlah..

(p/s:Kucing Rasullullah bernama Mueeza, Nabi Muhammad S.A.W yang bela tu, jadi nak cakap kucing adalah pengotor, fikir habis-habis)

Thanx for reading!

Sunday, August 7, 2011

Sejarah

Sejarah???aahhhh,,tak minat la sejarah, boring la...buat bagi aku tido boleh la..itulah kata-kata segelintir remaja-remaja sekarang, segelintir ka??ntah, tapi yang pasti ramai yang tidak suka sejarah..Betul??kalau salah, mohon maaf ye....Baie pun bukan lah penggemar sejarah...Apa yang Baie nak ingatkan untuk kita semua, kehidupan kita sekarang bermula dengannya sejarah bukan???Hormatilah sejarah...Baie bukan nak cerita tentang sejarah wujudnya sesuatu..tapi Baie nak ingatkan kepada para remaja, sekurang-kurangnya ambil berat mengenai sejarah...Sejarah yang Baie maksudkan ialah sejarah mengenai keamanan yang kita miliki sekarang..Bayangkanlah zaman tok nenek kita dulu, yang bermatian-matian berperang demi tanah air kita..Wahhh..Baie macam sejarawan pulak..hahah...tak da la, sekurang-kurangnya kita tahu dan tanamkan dalam diri kita,kita perlu jaga dan pertahankan tanah air kita..Bila kita dijajah, bukan senang kita nak tawan kembali...Walaupun dijajah bukan dari segi berperang, tapi dijajah melalui mental dimana kita hanya mengikut telunjuk dan menjadi seperti lembu yang dicucuk hidung...Mahukah kita menjadi sebegitu???Tak nak bukan...Kita mahukah kehilangan hak dan kebebasan???ish-ish Baie ni, p daftar la masuk ahli sejarah..hahha...Saja nak ingatkan..Jangan marah na..Cukuplah Baie oi, sikit-sikit dah la...Pandai-pandai la kita fikir... :)

(p/s:Anda suka rumah anda dibom?Anda suka berlakunya kematian akibat berperang?Anda suka anda kekurangan zat akibat tidak dapat makan?Anda suka anda tidak dapat keluar melepak dengan kawan-kawan anda?Anda suka tidak dapat menonton wayang?Anda suka tidak dapat hidup dalam keadaaan yang selesa?Dan banyak lagi yang anda suka untuk perkara yang anda tidak dapat???Semestinya TIDAK!!!...Panjangnya p/s Baie kali ni..haha)

Thanx for reading!

Wednesday, August 3, 2011

Ronaldo

Ini bukan Cristiano Ronaldo ataupun Christiano Ronalbodo..ada ka?haha..Member Baie dulu cakap macam tu la..hihi...Erm, ni Ronaldo yang suatu ketika dulu sangat popular dan digeruni...Pemain yang mewakili Brasil tu la..Nama penuh dia adalah Ronaldo Luís Nazário de Lima yang lahir pada 18 September 1976...Kenapa Baie nak cerita tentang Ronaldo?Korang dah tengok gambar terbaru Ronaldo?Meh cini kita layan..Makin hensem dowh..perut ada 6 pax bai..Layan la dulu ya..

Suatu ketika dizaman kegemilangan beliau

Nampak tu ketul jugak kan body dia

Juga menjadi idol kanak-kanak


Mana 6 pax??
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

tu dia 6 pax dia

Nah..posing cantik punya bagi tengok dia punya 6 pax

Gaya ala-ala Mr. Romeo


(p/s: Maybe hati tengah senang kot kan..hihihi)

Thanx for reading!

Sambungan Alkisah

Adeh..kecewa jugak la malam ni...Tak dapat lagi..Tadi Baie ada kol dia, tanya ada mana, dan Baie tanya pasal payment sekali, pas tu dia cakap, dia akan balik umah n then sms Baie.Dia cakap dia letih..Ok fine, boleh diterima..tadi jam 12.15 sebelum Baie balik umah, Baie sms dia, tanya dah balik belum?taw dia balas apa???dia cakap esok pagi dia akan antar payment kat opis Baie..n dia dah nak tido...WTF!!!..haiiyaa...ini orang pun ada ka?..huh!..ok tak pa, Baie bagi last chance kat dia, Baie pun dah "sound system" dia tadi..Tapi tak sampai hati nak cakap kaw-kaw..yala member katakan.Baie tunggu ja la esok pagi.Nak cakap panjang pun tak guna kan, bulan-bulan posa ni..hurm..tak pa la,nak wat macam mana.Lepas ni, sapa-sapa nak wt tempahan, Baie akan minta deposit dulu, pas tu bila barang dah siap, Baie akan minta lagi baki deposit.Kalau xdapat nak jelaskan baki bayaran,jangan harap lah nak bagi barang..Alkisah ni tiada sambungan selepas ni,ni kira yang last la Alkisahnya..hehe..Baie panas baran ka?Kalau Baie panas baran, dah hentak-hentak member tu..wakaka...ingat Baie ni gengster ka?..haha..member-member..Nasib la dia jumpa orang yang macam Baie, kalau dia jumpa orang yang lebih lagi dari Baie..Wallahualam nasib dia..hihi..apa pun, thanx la pada yang sudi menjenguk blog Baie dan baca kisah Alkisah cakap tak serupa bikin ni..haha..

(p/s:kadang-kadang meluahkan perasaan kat blog, boleh juga tenangkan hati, ye idok??hehe..)

Thanx for reading!

Tuesday, August 2, 2011

Alkisah

Alkisah pulak...erm..Baie nak cerita ni bukan nak mengumpat sesiapa, malahan bulan puasa ni, xkan nak buat macam tu..Alkisah nya macam ni, Baie ada tolong seorang member yang mahu memulakan perniagaan..Bukanlah Baie tolong dengan memberi modal..huuiihh...Baie bukan bank lorh..Baie hanya guna kepakaran Baie dalam membuat pengiklanan, contoh membuat design untuk banner, banting, flyers, kad nama, packaging dan lain-lain..Pertolongan Baie melibatkan perkara yang Baie sebutkan tadi, nak dijadikan cerita, member Baie akan bayar semua tu selepas dia abih buat event selama 3 hari berturut-turut sampai jam 12 tngah malam.Event ni sebelum puasa lagi.Dan barang-barang yang Baie siapkan, telah siap lebih awal, maklumlah member...Tolong bagi siap awal-awal..Event tersebut telah pun tamat dua minggu lepas.Nak dijadikan cerita, senyap ja macam tu..um..adakah telah lupa???Oh no, tidak sama sekali, kenapa??Kerana 3 hari lepas Baie ada antar sms, tanya macam mana event, ok ke tak kan..Lepas tu selitlah sikit tentang bayaran tu..Pas tu dia cakap, sok tengah hari akan datang ke opis Baie untuk bagi duit.Tunggu punya tunggu, tak datang, sms lagi..dia cakap malam ni pulak selepas tarawih, lepas tu, sms lagi, dia cakap sok la..urm..Baie bukanlah nak berkira, kita dah tolong sebaik mungkin.Bukan nak mengungkit, Baie pun perlu jalani hidup biasa jugak, nak pakai modal nak buat bisnes..Sama-sama tolong, sama-sama la jaga masing-masing..Betul?Walaupun bayaran tersebut tak lah, sampai 5rat, tapi dah janji perlu lah bayar..Betul tak?JANJI tu..Bukan boleh di buat main..Ok, selepas korang baca ni, Baie akan sms dia lagi dan pergi ke rumah dia..Hurm..harap-harap dapat..ingat taw, bukan nak aibkan siapa-siapa, tetapi, nak jadikan pengajaran kepada korang, berhati-hati walaupun member yang korang kenal itu rapat dengan korang..Zaman sekarang...um..kan2..

(p/s: err..waktu malam bleh kot bercerita, bukan mengumpat waktu siang kan..just nak bagi korang pengajaran, jangan jadi macam Baie ni..adeh...)

Thanx for reading!

Graffiti from Paintball Guns?

Selalu kita tengok orang-orang yang pandai buat lukisan graffiti ni menggunakan spray kan, sekarang menggunakan paintball guns lak...Layan la video diaorang ni...


video

Korang boleh tengok info diaorang di SINI, LIKE la facebook diaorang..

(p/s:Teringin nak main tembak-tembak ni, yela bekas anak askar, mengalir darah pertempuran..ehhe :p)

Thanx for reading!


Lelaki Merokok

Lelaki merokok???Normal atau tidak???Normal la kot kan..Baie bukan nak cakap pasal normal atau tidak, tapi nak cakap pasal ketidak puas hati oleh perokok.Apa yang para perokok tak puas hati???Harga rokok naik???Harga rokok naik pun, rokok tetap belinya..ha,, ni simple ja para perokok tak puas hati...Cuba korang suruh para perokok tu, masa hisap rokok, suruh diorang pejam mata...Pejam mata??ha..cuba la suruh sapa-sapa yang hisap rokok sambil pejam mata, mesti rasa tak puas punya..hahaha...Sebab para perokok lebih puas melihat asap keluar dari mulut dari tidak melihat!..Tak percaya suruh buat la sampai habis satu batang rokok sambil pejam mata..Fakta ni!..wakakaa...

(p/s:Baie hisap rokok???)

Thanx for reading?

Monday, August 1, 2011

Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak

Mesti korang akan tertanya-tanya jam berapa buka hari ni??kul 2.00 kah?3.00 kah?? tu bagi orang yang tidak puasa..ehehe..korang boleh la klik SINI untuk tengok jadual waktu berbuka dan imsak..Korang masuk dan klik la tengok korang nye tempat..

Kredit to AkuStressGiler

(p/s:jangan berbuka tengok jam, dengar azan ye..kang jam cepat lak...naya-naya / bala-bala...hihi)

Thanx for reading!

Penat Ker Berpuasa???

Haiipp...Penat ker berpuasa???...tak la...mana penat, sapa cakap penat???orang yang cakap penat itu adalah orang yang selalu tinggal puasa...kalau tak tinggal puasa, tak penat la..dah menjadi macam perkara rutin kan..hari ni kan hari pertama, biasala maybe agak berat sedikit, esok lusa tulat ok la..kan2..Kita tak yah la nak tunjuk sangat yang kita sedang berpuasa, bukan apa, tahan lapar dan dahaga macam tak makan seminggu, buat muka letih macam kerja 42jam tanpa henti, jalan macam tulang sudah tiada, memandang macam tiada mata...urm, korang tengok la gambar di bawah ni...Insaf-insaf la sama...bersyukur kita diberi ruang untuk berpuasa dan mengalami bulan Ramadhan..

Bayangkan dalam gambar tersebut adalah ibu anda, ayah anda, adik anda, kakak anda, sedara anda dan yang berhubung kait dengan anda...macam mana???

Kredit to BlogSerius

(p/s:Tadah tangan, ucaplah syukur...)

Thanx for reading

Sunday, July 31, 2011

6 Perkara Hati Jadi Mati

Ehem-ehem...6 perkara hati jadi mati???Erm..Baie akui Baie bukanlah seorang yang sangat-sangat mengetahui ilmu agama..Akan tetapi Baie tidaklah jahil terhadap agama islam kita...6 perkara hati jadi mati mungkin juga pernah berlaku pada Baie atau sesiapa sahaja, kerana apa, kita sememangnya lemah dari segala gelora nafsu..perkara-perkara tersebut ialah :

1 . Sengaja melakukan dosa kerana masih ingat mempunyai harapan untuk bertaubat.
2. Mengajarkan ilmu pengetahuan tetapi tidak mengamalkannya.
3. Buat amalan tetapi tidak ikhlas.
4. Makan rezeki daripada Allah s.w.t tetapi tidak mensyukuri diatas nikmat diberikan.
5. Tidak pernah puas dengan pemberian Allah s.w.t.
6. Mengebumikan jenazah tetapi tidak pernah mengambil iktibar dari peristiwa itu.

Agak-agaklah kan, ada tak perkara tersebut dalam diri kita???Bukan keenam-enam perkara,salah satu pun dah cukup..ada tak???Moga kita dihindari daripada perkara-perkara tersebut.

(p/s:Malu dengan diri sendiri apabila melihat kanak-kanak yang berjaya menghafal Al-Quran serta dapat mengalunkan ayat-ayat suci dengan baik...)

Thanx for reading!

Kesan Setiap Malam Solat Tarawih

Bermula malam ini, solat sunat tarawih yang pertama untuk tahun 2011...Mungkin ada yang tidak mengetahui kesan setiap malam solat tarawih yang kita lakukan pada bulan ramadhan selama 30 hari...Bacalah untuk kita mengetahui kesan setiap malam solat tarawih..

Sayidina Ali Abi Talib ra. meriwayatkan sebuah Hadis (yang panjang) daripada Raulullah s.a.w, iaitu jawapan baginda ketika ditanya oleh para sahabat mengenai fadhilat dan kelebihan solat Tarawih pada setiap malam di bulan Ramadhan.
Baginda bersabda bahawa:

Malam ke 1
Diampuni dosa-dosa orang yang beriman sebagaimana keadaannya baru dilahirkan.

Malam ke 2
Diampunkan dosa orang-orang yang beriman yang mengerjakan solat Tarawih, serta dosa- dosa kedua ibu bapanya.

Malam ke 3
Para malaikat di bawah ‘Arasy menyeru kepada manusia yang mengerjakan solat Tarawih itu agar meneruskan solatnya pada malam-malam yang lain, semoga Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka.

Malam ke 4
Orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih akan memperolehi pahala sebagaimana pahala yang diperolehi oleh orang-orang yang membaca kitab-kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.

Malam ke 5
Allah S.W.T akan mengurniakan pahala seumpama pahala orang-orang yang mengerjakan sembahyang di Masjidil Haram, Masjid Madinah dan Masjidil Aqsa.

Malam ke 6
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seumpama pahala malaikat-malaikat yang bertawaf di Baitul Makmur serta setiap batu dan tanah berdoa untuk keampunan orang-orang yang mengerjakan tarawih malam itu.

Malam ke 7
Seoalah-olah ia dapat bertemu dengan Nabi Musa a.s serta menolong Nabi itu menentang musuhnya Fir’aun dan Hamman.

Malam ke 8
Allah S.W.T mengurniakan pahala orang yang bersolat tarawih sebagaimana pahala yang dikurniakan kepada Nabi Ibrahim a.s.

Malam ke 9
Allah S.W.T akan mengumiakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hamba-Nya seperti Nabi Muhammad SAW.

Malam ke 10
Allah SWT mengurniakan kepada kebaikan dunia dan akhirat.

Malam ke 11
la meninggal dunia didalam keadaan bersih dari dosa seperti baru dilahirkan.

Malam ke 12

la akan dibangkitkan pada hari kiamat dengan muka yang bercahaya-cahaya.

Malam ke 13

la akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman sentosa dari sebarang kejahatan dan keburukan.

Malam ke 14

Malaikat-malaikat akan datang menyaksikan mereka bersolat Tarawih serta Allah S.W.T. tidak akan menyesatkan mereka.

Malam ke 15

Semua malaikat yang memikul Arasy dan Kursi akan berselawat dan mendoakannya supaya Allah mengampunkannya.

Malam ke 16

Allah S.W.T. menuliskan baginya dari kalangan mereka yang terlepas dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga.

Malam ke 17

Allah S.W.T menuliskan baginya pahala pada malam ini sebanyak pahala Nabi-Nabi.

Malam ke 18

Malaikat akan menyeru: Wahai hamba Allah sesungguhnya Allah telah redha denganmu dan dengan kedua ibu bapamu (yang masih hidup atau yang sudah mati).

Malam ke 19

Allah S.W.T akan meninggikan darjatnya di dalam syurga firdaus.

Malam ke 20

Allah S.W.T mengurniakan kepadanya pahala sekelian orang yang mati syahid dan orang-orang soleh.

Malam ke 21

Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah mahligai di dalam syurga yang diperbuat dari cahaya.

Malam ke 22

la akan datang pada hari kiamat di dalam keadaan aman dari sebarang huru-hara pada hari tersebut.

Malam ke 23

Allah S.W.T akan membina untuknya sebuah bandar di dalam syurga daripada cahaya.

Malam ke 24

Allah S.W.T akan membuka peluang untuk dua puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

Malam ke 25

Allah S.W.T akan mengangkat seksa kubur darinya.

Malam ke 26

Allah S.W.T akan mengurniakan pahala empat puluh tahun ibadat bagi orang-orang yang mengerjakan solat Tarawih pada malam tersebut.

Malam ke 27

Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya kemudahan untuk melintasi titian sirat sepantas kilat.

Malam ke 28

Allah S.W.T akan menaikkan kedudukannya seribu darjat di akhirat.

Malam ke 29

Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.

Malam ke 30

Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumiah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad SAW yang bernama Al-Kautsar.

Selamat menjalani ibadah puasa dan tambahkan amalan kebaikan serta dapatkan keredhaan dariNya...InsyaAllah...Amin Ya Robbal Alamin...


(p/s:lakukan dengan hati yang ikhlas bukan semata-mata untuk mendapatkan kesan setiap malam solat tarawih)

Thanx for reading!

Fikirkan Sejenak

Mungkin anda pernah baca artikel ini, tetapi, tidak salah jika hendak berkongsi semula.

Ada tiga tin Coca-cola dihasilkan dari satu kilang yang sama. Mereka diletakkan di tiga bakul yang berbeza.

Bila sudah sampai masanya, ketiga-tiga tin coca-cola dinaikkan ke dalam lori yang sama dan dihantar ke destinasi masing-masing mengikut pesanan.

Tin yang pertama diturunkan di minimarket biasa dan dipamerkan di rak bersama tin coca-cola yang lain dan diletak harga RM1.50.

Tin yang kedua diturunkan di sebuah pasaraya besar ternama dan di masukkan ke dalam peti sejuk dan diletakkan harga RM2.00.

Tin yang ketiga dihantar ke sebuah hotel bertaraf lima bintang yang sangat mewah.Tin coca-cola ini ditempatkan di dalam rak atau dalam peti sejuk.

Tin ini akan dikeluarkan apabila ada pesanan dari pelanggan.

Dan jika ada pelanggan yang memesan coca-cola,air dari tin ini dimasukkan ke dalam gelas kristal ang bercampur dengan ketul-ketulan ais. Ia disediakan dengan cermat dan berhati-hati dan disajikan kepada pelanggan dengan sopan.

Harganya ialah RM15.00

Sekarang Baie nk tanya ialah mengapa air tin coca-cola ini memiliki harga yang berbeza sedangkan mereka dihasilkan dari kilang yang sama dan dihantar dengan lori yang sama malah ketiga-tiganya mempunyai rasa yang sama?

Persekitaran Mencerminkan Harga Anda!

Apabila anda berada di persekitaran yang boleh mengeluarkan terbaik dari diri anda,maka anda akan jadi cemerlang.

Tapi jika anda berada di persekitaran yang meng’kecil’kan diri anda, maka anda akan jadi ‘kecil’.

Orang yang sama,bakat yang sama,kemampuan yang sama + persekitaran yang berbeza = NILAI YANG BERBEZA.

Apa pun apa yang paling utama ialah rezeki adalah ketentuan Qada dan Qadar Allah Taala, oleh itu berusahalah menjadi yang terbaik disamping pasrah dan memohon kepada Allah Taala.

Dan perbezaan tinggi nilai kita di sisiNYA sebenarnya ialah amalan kita.

Wallahualam

kredit to PGGLDVG

Thanx for reading

Saturday, July 30, 2011

Ashraf (Aleesha) Meninggal Dunia


Takziah diucapkan kepada keluarga Mak Yah dan Abd Aziz di atas pemergian anak mereka..Umum mengetahui arwah membuat permohonan untuk penukaran jantina.Arwah juga pernah mengeluarkan kenyataan, arwah rela mati untuk memperjuangkan hasratnya itu...Walaupun boleh dikatakan masyarakat mencaci dan melemparkan kata-kata kurang enak kepada arwah dan keluarga, kita juga sebagai hamba yang kerdil tidak layak untuk menghukum orang.Siapa lah kita untuk menghukum.Biarlah arwah dengan urusan Tuhan Yang Maha Adil..Kita jadikan sebagai pengajaran dan pedoman hidup...Baie bukan mengagungkan arwah, dan Baie sememangnya tidak bersetuju dengan hasrat arwah..Apa pun, moga arwah melalui hidupnya di sana dengan tenang...Wallahualam...ini serba sedikit berita kematian arwah...

KUALA TERENGGANU – Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz, yang gagal dalam permohonan menukar namanya kepada Aleesha Farhana, meninggal dunia ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah, di sini, 5 pagi tadi.

Beliau dimasukkan ke hospital itu 3 pagi semalam setelah mengalami masalah jantung dan tekanan darah rendah.

Bapanya, Abdul Aziz Ahmad, 60, ketika dihubungi berkata jenazah anaknya itu dijangka dikebumikan selepas waktu Zohor.

Katanya beliau menunggu kepulangan anggota keluarga yang lain untuk membincangkan di mana jenazah allahyarham akan dikebumikan, memetik Bernama.com.

Semalam, doktor mengesahkan anaknya itu mengalami serangan jantung yang tidak stabil atau ‘unstable angina with cardiogenic shock’.

Katanya Mohd Ashraf Hafiz, 25, sebelum ini mengalami kemurungan selepas permohonan yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu untuk menukar kepada nama wanita, ditolak pada 18 Julai lalu.

Mohd Ashraf Hafiz yang berasal dari Seberang Takir, di sini, memohon untuk menukar nama di dalam MyKadnya kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz setelah beliau melakukan pembedahan menukar jantina di Thailand dua tahun lalu.


(p/s:sama-sama kita mengambil iktibar dan pengajaran dan semoga roh arwah dicucuri rahmat hendakNya..)Thanx for reading!

CST Production

CST Production???Taw???Lu taw?Lu taw?Lu taw?Lu tak taw maa.. (p/s:ayat dalam KL Gengster)..haha...CST Production sebuah produksi yang menghasilkan iklan, muzik video dan juga filem...Apa yang boleh Baie katakan pasal CST Production adalah, TERBAIK!...Kenapa TERBAIK???Sebab penghasilkan kerja CST Production sangat memuaskan dan berkualiti tinggi!...Untuk pengetahuan semua juga, CST Production ni juga menghasilkan rakaman video untuk majlis perkahwinan, banyak artis dan penduduk awam(p/s:cewah, penduduk awam, macam nak isi borang bancian lak..hehe) memilih mereka..Silap-silap Baie sendiri pun akan memilih mereka untuk majlis perkahwinan Baie nanti! InsyaAllah, jika ada umur yang panjang dan bajet yang lebih..hihi..Antara artis yang memilih mereka adalah TOMOK(Berlari) , ASHRAF MUSLIM(Ustaz Amirul), SITI SARAH(Aw,aw aw) , ELYANA(Kalis Rindu) , UMIE AIDA (Datin Paduka) , FARAH AF(Breep-breep) dan NURUL SYUHADA(Pengacara Majalah 3)...Korang nak tengok video-video yang dihasilkan oleh CST Production???Ha...kalau nak tengok, klik SINI , bukan video artis ja ada, video penduduk awam (hehe) pun ada...Apa pun, memang pujian harus diberikan pada mereka, kerana hasil kerja yang sangat AWESOME!...Untuk maklumat lanjut sila join mereka di Facebook CST Production & layari blog mereka di Blog CST Production
(p/s:Kalau ada buat promosi jangan lupa inform kt Baie taw...hihih... :p) Thanx for reading!

Berdebar Menanti Ramadhan


Huuiiiyyooo....Baie berdebar menanti Ramadhan..awat cek???..huhu...Baie ni sebenarnya risau mengenai godaan-godaan semasa menjalani ibadah puasa...Member-member cakap, jom pekena Nasi Ganja kat Repoh tu..adeh....Baie risau benor hasutan-hasutan macam tu...Tak la nak cakap semua member-member Baie tak puasa, maybe "bergurau" barangkali...hihi..Tapi alhamdulillah, sampai ke hari ni, Baie tidak tinggal puasa, kalau-kalau ada tu, maybe secara tak sengaja or masih mentah..hihi...Baie kalau tibanya bulan puasa ni, petang-petang bila pegi ja Bazaar Ramadhan, dah la Bazaar Ramadhan sebelah umah ja, nak balik keja ja, masuk area taman umah tu, dah berbau macam-macam makanan..huuiihh......cobaan......macam-macam ada cek...hihi..Perkara paling utama yang Baie mesti cari adalah Otak-Otak..Ni la makanan kegemaran pencuci mulut Baie selepas makan Kurma, Nasi + Lauk Pauk + Air = Otak-Otak..Otak-Otak memang Baie tak boleh tinggal, dah jadi macam makanan asasi plak..haha...Kepada yang suka pakai pakaian yang ketat-ketat, terutamanya perempuan, wanita, cik, puan dan datin, sila jaga dan ambil berat terhadap Bulan Ramadhan.Kang cakap lak, sapa suh tengok, iman tak kuat la tu...Adeh...der...lepas Bulan Ramadhan, nak tunjuk baju baru ketat-ketat ka apa ka,buat lepas tu na..hormat sesama kita..Ewah, pagi-pagi ceramah pulak Baie..haha...Kepada semua pembaca mahupun pembaca yang termasuk ke dalam blog Baie secara tidak sengaja, mohon maaf sekiranya, kata-kata Baie agak sensitif...Sensitif??tak kot..orang lain pun cakap macam tu jugak..kan2..hihi.. :p serta diucapkan "Selamat Menjalani Ibadah Puasa dengan Jayanya"...Semoga kita dapat memperbanyakan amalan kebaikan kita di bulan Ramadhan...InsyaAllah..Amin Ya Robball Alamin..Thanx for reading!

Friday, July 29, 2011

Aktiviti Bila Berada Di Hadapan Komputer

Haaiaiipppp....Salam jumaat!..hihi...apsal Baie nak cerita tentang aktiviti di hadapan komputer???hurm...tidakkah ianya ada peribadi atau pun selalu orang kata, its privacy, please respect!..adoi!..Bagi Baie tak ada masalah nak kongsi pun...hihi...Ni antara Baie nya aktiviti la bila komputer ni on dan bila wireless ni bertukar "connect"..hihih..

1. Facebook.
  • Ala...orang lain pun buka juga kan facebook diorang...Boleh dikatakan kalau di IPT 99.98% ada facebook...uuiikkss...sumber mana Baie dapat nih??haha...tak la, maksud Baie, IPT jugak penyumbang ekonomi Mark...ahahha...kira ramai la..hihih.. next

2. Emel.
  • Hurm..emel kena cek, mana la taw kot-kot ada member-member jauh emel..kan2..ala..telefon kan ada, emel nak buat pa...Kalau member tu duk di Jordan ka, Mesir ka, boleh pinjam kredit telefon ko??? next

3. Blog antara blog / Website antara website.
  • Blog antara blog ni, maksud Baie, Baie selalu buka Blog-blog dan websitewebsite yang suka cerita macam-macam perkara, sebab Baie ni suka membaca, sebab tu dah rabun mata..adeh....nak wt pembedahan laser la cam ni, kena kumpul RM4k lak..aiyak...kumpul-kumpul..mesti target bagi dapat..InsyaAllah..Ni antara link yang selalu Baie buka :

Blog ni boleh la korang nak tengok pelbagai cerita...Baie tertarik dengan Blog ni agak lama dah la duk ikut perkembangan..Tahniah kerana berjaya membuat Baie tertarik..Tapi kadang ada cerita yang kurang tu, biasalah kan, "kita kan manusia biasa"..huhu..

Dulu Baie tak brapa sangat dengan blog ni, bila hari-hari ada cerita baru, lama-lama terikut nak baca dan blog ni pernah membuat Baie Stress Giler..hihih..Baie jumpa blog ni dalam facebook je..Tahniah lagi sorang blogger..hehe..

Memang Baie tidak pernah tinggal langsung untuk mengikuti perkembangan website ni...Sekarang agak kurang sedikit, bukan apa, diorang ni Baie betul-betul respect dengan cara kerja diorang, kerana diorang ni sangat-sangat maju...hihi...rasa macam nak kerja dengan diorang ja..wahh..luahan hati nampak..hihi..diorang ni siap ada company sendiri lagi serta pelbagai website diuruskan mereka, antaranya :
  • Oh! Media - Ni kira yang utama la..bawah yang utama ni ada...
  • Oh! Artis - Berkenaan dunia hiburan artis dalam dan luar negara
  • Oh! Jika - Berkenaan macam uji akal,kreatif ke tak ayat korang..hihi.kalau salah maaf ye...hihi
  • Oh! Otaku - Ni plak berkenaan permainan dan siri animasi...
  • Oh! AppleMY - Mengenai produk-produk keluaran khusus Apple..Nice...
  • Oh! Islam - Ni yang bagus diaorang ni, tak lupa mengenai Islam.. :) next
Sapa tak kenal website ni, antara website hiburan popular di Malaysia..

Bukan banyak tu ja Baie baca, sebenarnya banyak lagi + sangat banyak..hehe..Yang mana duk area utara tu, join la KAMI BLOGGER UTHAGA (p/s:sempat lagi promot..hehe)..nak tengok info tgk sini ... Memang Baie selalu baca blog-blog yang terdapat dalam group tu, tp tu la, Baie suka terlupa nak klik FOLLOW, sebab jenis tak sabar nak baca blog lain!..lepas ni Baie akan klik FOLLOW!.. :)

Ok la, masa pun tak banyak ni..next time Baie update lagi..Thanx for reading!

Wednesday, July 27, 2011

Aku Stress Giler

Haaiipp..Baie bukan nak bagitaw yang Baie berada dalam keadaan stress...Tapi Baie, agak stress bila membaca blog yang stress..Stress jugak bila baca...haha..tq to STRESS sebab kadang-kadang berjaya buat Baie berada dalam keadaan stress..hihi...Kenapa Baie nak bagitaw tentang blog Aku Stress Giler ni...hurm..Sebenarnya Baie tertarik dengan cara blogger tersebut..Ianya tentang memberi tips untuk kurangkan stress..Tapi yang beri tips ni dari kalangan fans Aku Stress Giler..dan Baie salah sorang dalam pemberi tips tu!...yeay!!!...tq to Aku Stress Giler, kerana menunaikan janji untuk masukkan ke dalam blog tersebut..Walaupun ianya nampak macam "ala, sesiapa pun boleh buat macam tu...ia!..memang, tapi, Aku Stress Giler ni caranya walaupun nampak mudah, tapi blogger tersebut buat jugak!..itu tandanya blogger tersebut menghargai fans dia..hurm...baguskan cara macam ni...sebab tu Baie tertarik untuk memberi tips tu..hihi..Kalau korang nak tengok, tengok sini..Ok lah, Baie pun dah xda apa-apa nak kongsikan, sambung next time..Thanx for Reading!

Monday, July 25, 2011

Gempak!

Apa yang gempak?!


xda pa2...











hari ni feel kurang.....










sebab tu Gempak...







feel xpernah asa kurang...







cuma asa xdak feel ja...





hahaha...





korang pun layan ja la.... :p








asa malas nk update..





hahah....




sian korang.....

:p




Thanx for Reading!

Kami Blogger Utagha

Bagus betul ada site-site yang macam ni kan..bleh kumpulkan ramai kawan, yang mana tidak kenal, bleh dikenalkan..hihi..macam-macam acara bleh dilakukan bersama..wah..syok2..harap perkara sebegini dapat diteruskan.. :)



info bleh dapatkan disini: nurrcahaya.blogspot.com

Thanx for Reading!

Tuesday, June 7, 2011

Sung-bong Choi


Anda kenal dengan nama dan orang di atas?Baie pun tidak kenal..tapi disebabkan kisah dia, bakat yang dia ada akan membuatkan 1 dunia akan kenal.Kisah beliau sangat menyentuh hati.Mengalir juga air mata Baie :)..Beliau ditinggalkan di rumah anak yatim sejak umur 3 tahun dan pada usia 5 tahun beliau melarikan diri dari rumah anak yatim tersebut kerana tidak tahan dipukul...Sejak meninggalkan rumah yatim tersebut, beliau hidup seorang diri.Tidur?jangan cakap la, tidur di mana, pernah tidur di bawah jambatan, dan di tandas.Bayangkan umur beliau pada masa itu sangatlah muda!...Kita kalau umur macam tu, ditatang, dibelai dan dimanja, diberi pakaian, minum susu, dicium dan melakukan perkara-perkara yang seronok..tapi beliau???huh...sangat menakjubkan..Beliau memasuki rancangan Korean Got Talent, kisah beliau yang membuatkan ramai yang tahu, disebabkan hakim bertanyakan pada beliau, kenapa pada borang tidak diisi berkenaan keluarga..Dari situ beliau menceritakan...menyanyi pun beliau hanya mendengar dan mempelajarinya sendiri..semasa beliau menyanyi, hakim dan penonton menangis kerana kelunakkan suara beliau..Sangat hebat...Baie sangat bangga dengan orang yang macam ni...Dapat membuatkan bulu roma Baie naik disebabkan teruja...Hanya orang tertentu sahaja diberi kehidupan yang sangat ajaib...Sangat tabik pada beliau, kerana berjaya hidup seorang diri dan berusaha tanpa bantuan luar....Amazing...anda semua layan sajalah video ni dan kisah penuh beliau ada diceritakan sekali...

I am very proud of the people like you... :) ...

video

If any film makers who want to make back his story, Baie very excited! Baie has become one of his fans! Thank you, you make me into the spirit to face and get on with life with firm!
Thank you once again ...

(p/s:Baie sudah bagitaw kan pada post yang lepas, orang yang akan berjaya ataupun sudah berjaya mesti mempunyai kisah disebalik kejayaan mereka...)..
Thanx for reading and watching!

Monday, June 6, 2011

GAY!

Ooooppppsss.....errr...gay???kenapa nak cerita tentang gay ni..ala..geli la....aiyak!!!...relax la.bukan nak cerita tentang ehem-ehem tu la..ni nak cerita tentang TYSON GAY...Jaguh pecut Amerika Syarikat...Taw tak, kelmarin TYSON GAY ni dah memecah rekod untuk acara 100 meter...Taw tak berapa catatan masa dia???Pada bulan lepas GAY ni memperbaiki catatan masa dia 9.89 saat, itu pada bulan mei...Kelmarin, pada KEJOHANAN OLAHRAGA STAR ATHLETICS LAST CHANCE id CLERMONT, FLORIDA, TYSON GAY dah mencatat masa terpantas di dunia iaitu 9.79 saat!!!..Gila la...kalau anjing kejar konfirm tak dapat..haha..Ni TYSON GAY kalau korang tak kenal la...

Siapa pulak akan memecah rekod TYSON GAY ni...hurmm..(p/s:teringgin tengok Cristiano Ronaldo vs. Tyson Gay...hihi)..Thanx for reading!

Umur 80 Tahun Jadi Rebutan!!!

Wow!!!!!!!...Siapakah dia???Umur 80 tahun masih menjadi rebutan!!!..pppeewwiittt....Inilah dia model Majalah Vogue keluaran Disember tahun 1946 ketika itu dia berusia 15 tahun...Nama apa???Nama beliau ialah Dell' Orefice yang sudah mencecah usia 80 tahun dan menjadi model tertua di dunia yang mana masih lagi menerima permintaan tinggi di pentas peragaan...hhuuuyyoo..kita kalau dah umur 80 tahun ni..agak-agak la kan, tengah duk buat apa ha???...ada yang main dengan cucu, ada yang dah pakai tongkat, ada yang tiub disumbat sana sini, ada yang nyanyok, ada yang huuuiihh..macam-macam la...yang penting sekali ada yang tak sedar diri bila dah tua..hihi..jangan terasa ye... senyum-senyum...hihi...Berbalik kepada model tersebut, dia masih menjadi pilihan pereka fesyen terkenal Addrienne Vittadini dan Alberta Ferretti...wow..bergetah sangat dah ke sampai masih berkenan ni..rezeki dia la kot..hihi..Dengan ketinggian 178cm pernah menjadi penghias muka depan Majalah Vouge sebanyak enam kali dan 14 kempen kosmetik sebagai jurucakap.Dia ni berdarah campuran Itali dan Hungary, pernah mengalami kesusahan hidup apabila zaman kecilnya , dia terpaksa tinggal di rumah kebajikan dan menumpang di rumah saudara-maranya...(p/s:kebanyakan orang yang telah berjaya mesti ada kisah disebalik kejayaan tersebut..kn2?..)tengok la dulu gambar beliau..kejap beliau kejap dia, mana satu ni..ahhaha..layan saja...



Baie kongsikan cerita ni bukan apa, tak adalah sampai nak buat idola, ceh..cukup setakat kita mengetahui sebagai pengetahuan, masih ada manusia yang berumur 80 tahun yang menjadi kegilaan lagi buat masa sekarang...Kalau yang tak nak amik taw tu, terpulang la..haha...Thanx for reading!

FIQ

Hello...anda kenal FIQ?...ala....FIQ MENTOR yang menyanyi lagu 3 malam tanpa bintang dan lagu manifiestasi cinta...ingat kan?..tak ingat jugak tak taw la..hihi...FIQ ni salah sorang artis yang Baie minat la..Baie minat artis yang vocal tinggi macam artis yang lain iaitu, BLACK, STACY, ZIANA ZAIN dan ramai lagi...suara tinggi ni best bila kita tarik ja, kita asa puas taw..tak caya?cuba p karok tengok..pas tu nyanyi lagu yang perlu menggunakan vokal tinggi..pergghh.,..memang puas la..macam lepas geram..so, sapa-sapa ada masalah, g la karok, at least dapat kurangkan tekanan ye dok?..hihi..Berbalik kepada FIQ...Walaupun FIQ agak kurang menyerlah selepas habis program realiti yang disertainya, tetapi ada yang mengenali FIQ, contohnya, BAIE la...hihi.,.Baru-baru ni, FIQ ada mengeluarkan lagu terbaru, berkenaan mangsa-mangsa perang..sedih!..memang sedih!...lagu yang dibuat oleh AMIR dan lirik oleh KRANG berjudul TRAGIS...Video klip yang memaparkan kematian anggota keluarga disebuah bandar akibat peperangan...korang la enjoy la dulu video ni..nice video serta lirik lagu dan susunan muzik..agak tersentuh...layan dulu ya...

FIQ - TRAGIS

video

Harap-harap di Malaysia tiada peperangan seperti ini...Syukur Malaysia masih aman.LOVE MALAYSIA...(p/s:yang ada cuma peperangan antara politik yang tiada berkesudahan)..apa pun Thanx for reading and watching!

Sunday, June 5, 2011

Kuala Perlis

Saat Baie menulis ni, Baie baru balik dari kuar lepak bersama kawan-kawan terbaik dan rapat dengan Baie..Kuala Perlis?Kenapa Kuala Perlis?Kenapa Baie nak tulis tentang Kuala Perlis...emm..tadi Baie kuar lepak, wow...sangat ramai orang dalam pekan Kuala Perlis, macam ada kenduri, dengan kereta diletakkan kiri dan kanan jalan,kedai-kedai makan di sekitar Kuala Perlis ada yang untung besar malam ni...Ya la kan, hari minggu, tambahan pula, cuti sempena Hari Agong kan..Anda lalu sajalah jalan mana yang ada kedai makan, semua ada pelanggan yang ramai lebih dari biasa.Baie terlupa lak nak ambil gambar, kalau tak boleh korang tengok.Antara kedai yang sangat ramai, Kedai MUSLIM IKAN BAKAR depan petronas Kuala Perlis, depan Hotel Putra Brasmana, KOMALAUT, tepi pantai warung 3557 (kedai Baie lepak tadi), gerai-gerai kecil tepi jalan yang jual makanan bakar, kedai disekitar pekan Kuala Perlis, wah..banyak kedai makan di Kuala Perlis.Kebanyakan kedai yang terdapat di Kuala Perlis adalah kedai yang menjual makanan laut seperti, ikan, sotong, kerang, ketam dan macam-macam lagi..Tak hairan la kawasan Kuala Perlis terletak di pinggir laut dan pelbagai jenis makanan dan masakan ada seperti, ikan bakar, ikan masak stim, ikan tiga rasa, sotong goreng tepung, tomyam, sayur kailan, wah...........banyak..mai la Kuala Perlis, bawa mak ayah, sedara-sedara semua sekali sekala...best kan kalau dapat makan ramai-ramai..bagi Baie la kan, Kuala Perlis pada waktu malam lebih meriah dari tempat-tempat lain yang ada di Negeri Perlis ni.Nasib la Baie pun tinggal di Kuala Perlis..hehe..best2..hihi..ok la, saja Baie ceritakan sikit mengenai Kuala Perlis ni, tempat tinggal mestilah cerita..kan2..salah satu cara mempromosi Negeri Perlis...orait..apa-apa pun Thanx for reading!

Friday, June 3, 2011

Nur Airis Safira

Uhuk...sapa empunya nama tu?...Kekasih hati Baie kah?Bakal isteri Baie kah?Secret admire Baie kah?kah?kah?kah?..amboi..banyak kah..hihi..erm...nama tu adalah empunya anak sepupu..montel!...geram doh tengok..kat bawah Baie ada upload gambar baby comel lote tu..Sebenarnya, ada permintaan dari seseorang yang nak tengok baby pupu Baie ni...Jadi Baie nak tunaikan lah hasrat dia tu..em..da seminggu lebih dah Baie tak upload dalam facebook untuk dia tengok, tapi dah alang-alang Baie aktif kembali berblog ni, update dalam blog ja la..sorry ya too akak yang berada di Negeri Sembilan...Tak sempat nak upload sebelum ni, kerja sangat banyak..ha ni ada masa terluang, upload la..dah listkan untuk akak...ngee~~~..ok...akak layan la gambar tu dulu ya..hope gambar tu akak puas hati..orait...layan la dulu gambar Nur Airis Safira ni ya...



Memang comel!...muuuaahhh!...hihi...(p/s:ada orang tanya Baie, Baie bila nak ada anak sendiri???..hihi..Bila tiba masanya, umur panjang, jodoh sampai, ada la..kan2..btol tak?ngee~~.pa pun Thanx for reading!

KL Gangster

Tak sabar beb rasanya nak tengok movie ni..trailer pun dah gempak..harap-harap gempak la..Arahan pengarah muda, sapa lagi kalau bukan Syamsul Yusof...Pergh...harap-harap terbaik la cerita ni berbanding arahan Farid Kamil melalui cerita Kongsi yang mana rata-rata mengiyakan apabila cerita Kongsi kurang menarik.Ntah la, apa pun kita support la filem keluaran tempatan kita.Baie ada sediakan sinopsis mengenai KL Gengster ni.Untuk pengetahuan semua filem ni kan ditayangkan pada 9 Jun 2011 ... Jom pakat-pakat serbu na..

Lakonan : Aaron Aziz, Syamsul Yusof, Zizan Raja Lawak, Adi Putra, Zul Huzaimy, Sheera Iskandar, Wan Maimunah dan Ridzuan Hashim.

Sinopsis:

"Mengisahkan dua beradik yang telah terjebak di dalam dunia gangster, seorang bernama Malek dan seorang lagi Jai. Si abang iaitu Malek telah dipenjarakan selama 5 tahun akibat dikhianati oleh kumpulannya sendiri yang didalangi oleh Shark anak tiri kepada King, iaitu ketua kongsi gelap yang paling berpengaruh di KL. Bagi Malek setelah dibebaskan beliau ingin mengubah persepsi kehidupan serta menjauhkan diri dari kehidupan hitam sebagai ahli kongsi gelap.

Menjalani rutin kehidupan biasa sambil menjaga ibunya yang dah tua tapi sebagai bekas banduan yang dipandang serong oleh masyarakat adalah agak sukar dia menjalani kehidupan seperti biasa. Beliau sering diganggu oleh gangster-gangster lain yang masih berdendam dengan beliau sehingga King tampil menghulurkan bantuan untuk Malek memulakan kehidupan baru. King mengarahkan orangorangnya supaya tidak menganggu kawasan Malek dan ini amat tidak disenangi oleh anak tirinya Shark yang ingin menjadi “Raja” di KL ini. Berlainan pula dengan kehidupan adiknya yang masih hanyut dibuai kemewahan hidup di dalam dunia gangster.

Bagi Jai kemewahan hidup adalah segalanya dan ini hanya boleh dicapai dengan dunia hitam yang diceburinya sekarang. Dia sanggup melakukan apa saja demi wang dan kuasa. Jai antaraorang kuat Shark dalam apa saja misi yang Shark lakukan. Jai lah orangnya yang akan tampil ke depan untuk merealisasikan apa jua yang diarahkan Shark. Sayap Shark semakin berkembang. Tapi dengan kemunculan Malek, Shark terasa semakin tergugat. Beliau terasa tercabar. Berbagai cara dilakukan untuk menjatuhkan Malek tetapi sentiasa dipatahkan oleh ayah tirinya King yang sering membela Malek yang dianggap sebagai sahabat.

King kurang senang dengan karenah Shark yang sentiasa mencetuskan perbalahan yang membabitkan kumpulan-kumpulan gelap yang lain. Ini membuatkan hubungan anak beranak ini semakin dingin. Kerana tamakan kuasa Shark mula berdendam dengan ayahnya beserta Malek. bagi Shark, Maleklah punca segalanya. Dengan itu, Shark mengarahkan Jai untuk menghapuskan abangnya. Disinilah bermula konflik diantara saudara dan kesetiaan keluarga dan kumpulan… Nyawa atau harga diri. Dimanakah penghujung pertempuran mereka…segala-galanya akan terjawab dalam “KL GANGSTER”.

KL GANGSTER 2011 OFFICIAL TRAILER HD

video

Thanx for reading and watching!