Followers

Sunday, August 7, 2011

Sejarah

Sejarah???aahhhh,,tak minat la sejarah, boring la...buat bagi aku tido boleh la..itulah kata-kata segelintir remaja-remaja sekarang, segelintir ka??ntah, tapi yang pasti ramai yang tidak suka sejarah..Betul??kalau salah, mohon maaf ye....Baie pun bukan lah penggemar sejarah...Apa yang Baie nak ingatkan untuk kita semua, kehidupan kita sekarang bermula dengannya sejarah bukan???Hormatilah sejarah...Baie bukan nak cerita tentang sejarah wujudnya sesuatu..tapi Baie nak ingatkan kepada para remaja, sekurang-kurangnya ambil berat mengenai sejarah...Sejarah yang Baie maksudkan ialah sejarah mengenai keamanan yang kita miliki sekarang..Bayangkanlah zaman tok nenek kita dulu, yang bermatian-matian berperang demi tanah air kita..Wahhh..Baie macam sejarawan pulak..hahah...tak da la, sekurang-kurangnya kita tahu dan tanamkan dalam diri kita,kita perlu jaga dan pertahankan tanah air kita..Bila kita dijajah, bukan senang kita nak tawan kembali...Walaupun dijajah bukan dari segi berperang, tapi dijajah melalui mental dimana kita hanya mengikut telunjuk dan menjadi seperti lembu yang dicucuk hidung...Mahukah kita menjadi sebegitu???Tak nak bukan...Kita mahukah kehilangan hak dan kebebasan???ish-ish Baie ni, p daftar la masuk ahli sejarah..hahha...Saja nak ingatkan..Jangan marah na..Cukuplah Baie oi, sikit-sikit dah la...Pandai-pandai la kita fikir... :)

(p/s:Anda suka rumah anda dibom?Anda suka berlakunya kematian akibat berperang?Anda suka anda kekurangan zat akibat tidak dapat makan?Anda suka anda tidak dapat keluar melepak dengan kawan-kawan anda?Anda suka tidak dapat menonton wayang?Anda suka tidak dapat hidup dalam keadaaan yang selesa?Dan banyak lagi yang anda suka untuk perkara yang anda tidak dapat???Semestinya TIDAK!!!...Panjangnya p/s Baie kali ni..haha)

Thanx for reading!

No comments: